জহর লাল নেহরু বিশ্ববিদ্যালয় কি শুধুই বিদেশী মদতে 'দেশদ্রোহী'দের আড্ডা? চলুন, এই লেখাটা পড়ুন, আর ব্রাহ্মণ্যবাদী এই দেশের বর্ণহিন্দু বড়লোক 'দেশপ্রেমী'দের গোসা করবার কারণগুলো দেখুন। জহর লাল নেহরু আর প্রাতিষ্ঠানিক 'বামপন্থী'ও নয়---যে ভাবে 'দেশপ্রেমী'রা প্রচার চালিয়ে আসছেন, বা অন্ধভাবে বিশ্বাস করছেন... একমাত্র বিশ্ববিদ্যালয় যা সংরক্ষণের সুবাদে এই দেশের সবচাইতে নিপীড়িত দলিত , সংখ্যালঘু ছাত্রদের সবচাইতে নির্ভরতার জায়গাতে পরিণত হয়েছে। ফলে প্রাতিষ্ঠানিক বামপন্থারও আসলে প্রতিপক্ষ হয়ে উঠেছে এই জহরলাল নেহরু বিশ্ববিদ্যালয়। রোহিত ভেমুলা যেমন প্রাতিষ্ঠানিক বামেদের ব্রাহ্মণ্যবাদ তথা মধ্যবিত্তদের মধ্যে জনপ্রিয় বাম শ্রেণিতত্ব্ব নিয়ে প্রশ্ন তোলেছিলেন, এহেন প্রশ্ন এখন হজর লাল নেহরু বিশ্ববিদ্যালয়ে আকছার ওঠে। গলে বামেরাও বাধ্য হচ্ছেন, লাইন পাল্টাতে, অথবা অন্যরকম করে ভাবতে... হাজারো বছর ধরে মনুবাদীরা যে একলব্যদের আঙুল কেটে যাচ্ছিলেন, জহরলাল নেহরি বিশ্ববিদ্যালয়কে ধ্বংস করবার 'দেশপ্রেমী' প্রকল্প আসলে তারই ধারাবাহিকতা। আর মাথা তোলে দাঁড়ানো একলব্যরা এবারে বিনাযুদ্ধে সূচ্যাগ্র মেদিনীও দেবার জন্যে তৈরি নন----চলুন, এই লেখাটি পড়ুন---এবং এই মহান বিশ্ববিদ্যালয় নিয়ে অন্যরকম কিছু ভাবুন, ডাম-বাম শিবির বিভাজনের বাইরে, উচ্চবর্ণ-নিম্নবর্ণ, ধনি-দরিদ্র , শাসক শাসিত, নিপীড়ক -নিপীড়িত পারিভাষিক দ্বন্দ্বস্বরূপে এ এক অন্য জহরলাল নেহরু বিশ্ববিদ্যালয়... It is essential to find out how this university, created in 1966 by a special Act of Parliament, became a leftist bastion. The answer lies in its unique reservation system. In this university, from the very outset, aspirants from backward districts, women and other weaker sections were given preference in enrolment. Kashmiri migrants and wards and widows of defence personnel killed in action also get preference (see box). The nature of the questions in the admission tests of the university is such that only the ability to answer multiple-choice questions related to one’s discipline is not enough to see one through. Only those students who have, apart from command over their own subject, analytical skills and reasoning power get admission here. The undergraduate courses of foreign languages are an exception in this regard. But even here, once they have a bachelor’s degree, they can join an MA or an MPhil course only if they have the aforementioned skills. Thus, for years, JNU has been home to the finest and most fertile minds from economically and socially deprived sections of society. And when they analyze the hows and whys of their socio-economic background, they get drawn to Marxism.
This fully residential university, spread over 1000 acres and nestled in the lush green Aravalli Range, never attracted the elite class. The hostels serve plain food and residents drink from jugs – instead of glasses. Estimates suggest that at least 70 per cent students of the university come from either poor or lower-middle-class families. Though the Left always dominated the students’ politics in the university, till 2006, students from economically weak but socially higher classes ruled the roost here. That was DSCN6675because they outnumbered all other groups. The number of Dalit and Tribal students was capped by the 22.5 per cent reservation for them, although OBC students have been given preference in enrolments since 1995, the credit for which goes to the agitation launched by the renowned students’ leader Chandrashekhar (1964-1997) (Samajik Kranti Ke Sutradhar, Ashok Kumar Sinha, Shabda Prakashan, Patna, 2012).http://communalism.blogspot.in/2016/03/india-bahujan-discourse-puts-jnu-in.html |
No comments:
Post a Comment